Jeg har vært like varm på Grant Morrisons Batman og Robin-tittel som jeg har vært på noen D.C.-tittel, det vil si at jeg har vært lunkent. Mye av DCU (Vertigo ekskludert) rocker meg bare ikke. Men B&R har vært solid fra begynnelsen, hovedsakelig på grunn av at forfatter Grant Morrison ikke har tillatt boken å komme ned i uforklarlige “innside” -saker utenfor rekkevidden til noen som ikke har studert Batman som Torah. Morrison lar vanligvis for mye skje mellom paneler (der ingen kan se, gi!) Og ikke nedlater for å hjelpe nye-ish-lesere med å følge med (jeg har ikke lest alt du noen gang har skrevet, fyr!). Men han har ikke gjort det i Batman og Robin. Kanskje det er fordi han var der for lanseringen av utgave nr. 1, og virkelig måtte definere forholdet mellom karakterene? Eller kanskje det er fordi jeg var der for lanseringen av utgave nr. 1, så jeg kan følge det bedre? Sannsynligvis litt av begge deler.

Uansett henviser Morrison til den større batverse i denne serien, men han bruker ikke den mytologien for å drive B&R -historien. Det gjør serien ganske selvstendig; Ingen liten bragd i en verden der det er minst seks andre flaggermusbøker på hylla hver måned. Jeg prøvde å telle dem en gang, men jeg kunne ikke finne dem alle blant skogen med Deadpool -titler.
Med utgave nr. 14 er han omtrent 90 sider unna å avslutte løpeturen på tittelen (han drar for å gjøre “Batman, Inc.”), og det ser ut som om han (gispet!) Faktisk kommer til å pakke opp noen ting.

Problemet har scener mellom Damian Wayne Robin og The Joker (til venstre) som husker sistnevnte brutale bludgeoning av den tidligere versjonen av førstnevnte, så for mange år siden. (Det er en historie som er fortalt i den eksepsjonelle nye DVDen “Batman: Under the Red Hood.”) Dialogen er både kreativ og hjemsøkende, og det er slik Joker burde skrives (men normalt ikke er det). Det er virkelig de beste Joker -tingene jeg noensinne har lest. Faktisk er det noen av de beste kjølige psykopatene jeg har lest, periode. Og jeg har lest mye avkjølende psykopat.

Og kunsten er fantastisk. Kanskje det største komplimentet jeg kan gi er å si at Frazer Irving ikke får meg til å savne Frank stille. Jeg vil faktisk si at Morrisons lagdelte “mindre er mer” fortellerstil fungerer så bra i B&R på grunn av kunstnerne. Flyten fra panel til panel og side til side har uuttalte overganger som hjelper boka med å lese mye mer som en historie og mindre som en serie fantastiske tanker og ideer (som ærlig talt var den største svakheten med Batman: R.I.P.). Jeg er fremdeles litt tapt i PYG -historien, men det er likevel morsomt.

Den beste delen av serien er å glede seg over Dick Grayson Go fra solo-offshoot/moden sidekick til mentor og lærer, og glede av Damian Wayne reagerer ved å gå fra å være en vill, ukontrollerbar ball med farlig raseri (husk hvordan han handlet i utgaver nr. 1- 5?) Til å være. . . Vel, en mindre ukontrollerbar raseri. I det minste er han klar til å snakke om det nå. Og man mistenker at denne mest nåværende forekomsten av hubris, som fører i utgave nr. 14 til Damian blir fanget etter Jokers nåde, vil bidra til å forbedre holdningen hans enda mer.